Diccionari Biogràfic de Dones - Biografia 1302

Antonieta Aguiló

Antonietta

Naixement1822 (circa)
Defunciós. xix
CondicióArtesana Artista
OcupacionsSoprano operística
Adscrita als moviments
Vinculada a les entitatsGran Teatre del Liceu (Barcelona)

Llocs de vinculació

Biografia

(de vegades Antonietta pel costum de l'època d'italianitzar els noms) apareixia sovint en els mateixos cartells que Caterina Mas i Porcell actuant en els segons papers. Havia estudiat al Conservatori del Liceu. Tot i que la seva carrera no va ser gaire llarga, Aguiló va destacar com a representant catalana entremig de l'univers musical italià que havia conquerit Barcelona.Va participar en les òperes Zelmira de Rossini, Il Conte D'Essex de Mercadante, La Caritea de Mercadante, Zampa de Herold. Com a confirmació de la seva qualitat, sabem que a l'òpera Uggero il danese de Mercadante es va afegir una escena per tal d'allargar el paper d'Alpaide, massa curt per a una cantant de la talla de l'Aguiló. A diferència de Caterina Mas, Antonieta Aguiló rebia de tant en tant crítiques menys positives, sobretot en referència a la seva mímica. Segons va escriure el crític Aben-Abulema al Diario de Barcelona el 28 de maig de 1839, Antonieta Aguiló tenia una “voz regular y buen método de canto, y no le falta gusto, pero a las veces se echa de menos en ella un poco de entusiasmo y de energía, tal vez por un descuido involuntario, tal vez por economizar la sensibilidad de su corazón”.


Referències bibliogràfiques

. En: X. Avinoa (Dir.) Història de la Música Catalana, Valenciana i Balear. Volum 12. Barcelona: Edicions 62.

Peña y Goñi, A. (2003). La ópera española y la música dramática en España en el s. XIX. Apuntes históricos. Edición facsímil. Madrid: ICCMU, Colección Retornos.

Radigales i Babí, J. (1998). Els orígens del Gran Teatre del Liceu (1837-1847). Publicacions de l'Abadia de Montserrat.

Catalanes del IX al XIX. Vic: Eumo.


Biografia n.1302 per Clara Sanmartí Esteban
2010-09-28 15:54:09

Tornar Inici